رشته نقاشی - رشته نقاشی شاخه فنی و حرفه ای
نوشته شده توسط : پلیکا

همه چیز درباره رشته نقاشی : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

از بهترین دانشگاه های رشته هنر در ایران عباترت اند از: دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه هنر تبریز، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه هنر سوره، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه هنر سمنان، دانشگاه هنر دانشگاه الزهرا، دانشگاه تهران مرکز، دانشگاه علوم تحقیقات. افرادی که در این حرفه در مکان های دولتی مانند شهرداری ها، صدا و سیما، مطبوعات و نشریات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و …، مشغول به کار می شوند، معمولا تایم کار تمام وقت دارند و به طور میانگین ماهانه 4 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند. مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌(سطح‌ یک‌)، هندسه‌ مناظر و مرایا، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، کارگاه‌ چاپ‌های‌ دستی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار هنرهای‌ تجسمی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌.

از بهترین دانشگاه های هنر و طراحی در جهان می توان به کالج سلطنتی هنر، دانشگاه هنر لندن، دانشگاه طراحی پارسونز، مدریه طراحی رود آیلند، موسسه فناوری ماساچوست ( راهنمای کامل اپلای در مؤسسه فناوری ماساچوست ) اشاره کرد. در نهایت اگر شما به این رشته علاقه مند هستید، باید بدانید که به تنهایی این حرفه، مخارج زندگی شما را تامین نمی کند، اما با افزایش مهارت های خود و بیشتر کردن تلاش خود، می توانید به حداقل درآمد، متوسطی برسید. به عنوان مثال طبق دفترچه دکترا سال 1400، فارغ التحصیلان تمام رشته های هنر می توانند در زیر مجموعه های پژوهش هنر مانند پژوهش هنر، هنرهای اسلامی، تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، هنرهای تجسمی شرکت کنند.

مجموعه هنرهای تصویری و طراحی دارای 7 رشته ارتباط تصویری، تصویرسازی، تصویر متحرک (انیمیشن)، نقاشی، باستان شناسی، مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی و باستان شناسی، عکاسی، هنرهای رایانه ای است. هندسه نقوش در صنایع دستی ایران، روش، آزمون هنر در مدارس، آشنایی با هنر سنتی ایران، هنر در دنیای کودکان، انسان، طبیعت؛ طراحی، حکمت هنر اسلامی، آشنایی با رشته های هنری معاصر. کارگاه‌ طراحی‌ (سطح‌ دو)، کارگاه‌ نقاشی‌ (سطح‌ یک‌)، کارگاه‌ نقاشی‌ دیواری‌ (سطح‌ یک‌)، نقاشی‌ دیواری‌، تاریخ‌ عمومی‌ نقاشی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار نقاشی‌. دامنه حقوق و دستمزد بسته به بسیاری از عوامل مهم ، از جمله تحصیلات ، گواهینامه ها ، مهارت های اضافی ، تعداد سالهایی که در حرفه خود صرف کرده اید ، می تواند بسیار متفاوت باشد.

 

همه چیز در مورد رشته نقاشی

و در آخر به این نکته اشاره میکنم که بازار کار در رشته نقاشی بنابر شرایط متغییر است و فارغ التحصیل رشته نقاشی میتواند از طریق تدریس و آموزش در آموزشگاه، دانشگاه و مدارس به تحصیل درآمد بپردازد و یا اینکه از طریق فروش آثارش درآمد کسب نماید؛ هنر همواره از ملزومات زندگی بشر بوده است که در حال حاضر بطور تلفیقی در تمام رشته های دیگر کاربرد دارد و این امر بستگی به توان و استعداد هنرمند و نقاش دارد که چطور بتواند از این استعداد و خلاقیت خود در جهت کسب درآمد استفاده کند. اگر هنرجو در مقطع هنرستان رشته نقاشی را انتخاب و تحصیل کند مسیر را برای خود هموارتر و آشناتر نموده است زیرا به نسبت دیگران زمان بیشتری برای آشنایی با نقاشی خواهد داشت؛ اما اگر شخص در سطح هنرستان نیز نقاشی را انتخاب نکرده باشد باز هم مشکلی نیست و می‌تواند در کنکور هنر شرکت کند و در رشته نقاشی ادامه تحصیل  بدهد.

اگر این تسلط را طی سالها کسب کرده اید، اگر رتبه کنکور شما هم خوب باشد به احتمال قوی در دانشگاه های سراسری پذیرفته می شوید؛ اما اگر تجربه و مهارت کافی را ندارید، حتما از بعد از کنکور بی وقفه برای یادگرفتن طراحی و نقاشی تلاش کنید، آموزشگاه یا معلمی با تجربه را انتخاب کنید و مشغول به طراحی شوید. در واقع در دنیای هنر تعداد معدودی از هنرمندان به موفقیت دست می‌یابند که تمرین و ممارست و شرایط اقتصادی و اجتماعی از مهمترین ارکان آن می‌باشد اما موفقیت و محبوبیت در دنیای هنر به مراتب پررنگتر از موفقیت در دیگر رشته‌ها است ودر صورت شهرت از لحاظ اقتصادی هم از دیگر رشته‌ها غنی تر است.

شاید در آغاز تاریخ نقاشی، این آثار روایت گونه هدفی برای خلق هنر نبوده است و بنابر نظر محققین تنها برای تسخیر شکار و دستیابی به آنها بوده است و جنبه سحر و شمن داشته است اما با گذشت زمان، نقاشی مسیر طولانی را با تغییراتی شگرف تا عصر حاضر طی نموده است تا به شکل امروزی برای انسان قابل درک باشد. هنر مصر و بین النهرین، هنر کلاسیک و آرمانگرای یونان، عصر رمانتیسیسم، هنر واقع گرا و پدیدار شدن انواع سنت‌شکنیها و پیدایش سبکهای مختلف نقاشی در غرب، همه نشان از هنری غنی دارد که در ایران هم با پیشینه‌ای دیرین و آثاری بدیع از مکاتبی چون هرات، عباسی، قاجاری، کمال‌الملک، سقاخانه و.

 

رشته نقاشی در هنرستان می ماند

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دیدار با جمعی از مدیران هنرستانی، با اشاره به مصوبات اخیر شورای عالی اظهار کرد: رشته نقاشی حذف نشده و در . 16‏/04‏/2016 - مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه هیچ رشته ای را حذف نمی شود، افزود: جای نگرانی برای حذف رشته نقاشی وجود ندارد. 30‏/01‏/2016 - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: سازمان پژوهش تنها مرجع صدور مجوز محتوای آموزشی مدارس است. مدیران هنرستانی، با اشاره به مصوبات اخیر شورای عالی اظهار کرد: رشته نقاشی حذف نشده و در این . از نخستین سالی که مقام معظم رهبری مباحث اقتصادی را مطرح نمودند، سازمان پژوهش با.

گفتگوی هفته نامه «نگاه» با معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: مبحث «آشنایی با نحوه تشکیل خانواده و. هنرستانی، با اشاره به مصوبات اخیر شورای عالی اظهار کرد: رشته نقاشی حذف نشده . معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درجمع اعضای هیات علمی. گالری سال 95 / گالری; رشته نقاشی حذف نشده است / خبر; زمان آموزش شاخه نظری 35 . کارگاه نقاشی "رنگ پاییز" با هدف گسترش و ترویج نقاشی در رشته و شیوه . سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به انتقاد رئیس سندیکای. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | پایگاه شخصی دکتر محی.

 

رشته نقاشی فنی حرفه ای

در کشور ما نیز یه نقاش‌ میتونه علاوه‌ بر نقاشی،‌ به‌ راه اندازی کارگاه های نقاشی خصوصی و یا تدریس‌ این‌ هنر در مراکز آموزش‌ عالی‌ یا آموزشگاه ‌های‌ آزاد و به‌ فعالیت‌ در مطبوعات‌ و نشریات‌ و صدا و سیما، نقاشی پوسترهای سینمایی، اجرای کارهای تبلیغاتی، نقاشی بر روی پارچه و سفال، کار در کارگاه صنایع دستی، فعالیت در زمینه چاپ بر روی اجسام مختلف، فعالیت هنری و ارائه آثار نقاشی در نمایشگاه ها، فعالیت در زمینه نقاشی دیواری (رنگ روغن، نقش برجسته و…)، طراحی صحنه های پس زمینه نمایش عروسکی و نمایش صحنه های پس زمینه تئاتر و فعالیت های هنری در زمینه ی آب رنگ، آب مرکب، پاستل، گواش، رنگ روغن و غیره، در فرهنگسراها، سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، نهادهای انقلابی، شهرداری‌ها (به‌ عنوان‌ طراح‌ و مجری‌ نقاشی‌های‌ دیواری‌) و تصویر سازی برای کتب و مجلات بپردازه.

اگه توانایی و علاقه به رشته نقاشی داشته باشن و در هدایت تحصیلی هم شرایط و امتیاز مربوط به شاخه فنی حرفه ای رو بدست بیارن اونوقت میتونن برای ورود به سال دهم به شاخه فنی و حرفه ای و رشته های زمینه هنر وارد بشن و از بین این رشته ها رشته نقاشی رو انتخاب کنن و البته باید حواسشون باشه که به هنرستانی برن که این رشته تحصیلی رو داشته باشه. خیلی از ما این داستان رو شنیدیم و فکر میکنیم که این اوج قدرت یه نقاش در خلق هنرشه اما به نظرتون واقعا هنر یه نقاش اینه که اونقدر بتونه ماهرانه طبعیت رو کپی کنه که حتی خود طبعیت رو هم به اشتباه بندازه؟ اگه واقعا هنر نقاشی اینه پس چطور تصویرهای دیوارهای غارها یا آثار هنرمندان مدرن رو میشه هنر نقاشی نامید؟.

پاراسیو نیز برای نشان دادن نقاشیش از رقیب خودش زئوس خواست که پرده نقاشی رو کنار بزنه و نقاشی رو ببینه اما وقتی زئوس برای کنار زدن پرده نقاشی جلوتر رفت فهمید که اصلا پرده‌ای وجود نداره و اون پرده نقاشی بوده که خود “پاراسیو” کشیده و به این طریق پاراسیو به عنوان بهترین نقاش یونان شناخته شد. هنر نقاشی به نمایش گذاشتن احساسات درون هنرمند هست و هنرمند نقاشی آنچه رو که میخواد توسط اشکال و  رنگها روی سطوح کوچک و بزرگ با ابزار و روش های مختلف، نقاشی میکنه و به وسیله اون میتونه دیگران رو با فرهنگش آشنا کنه و با اونها ارتباط برقرار ‌کنه و پیامش رو به دیگران برسونه.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: